Japonia: kultura picia

„Tym, co wprawia w osłupienie obcokrajowców, jest nie ilość alkoholu pitego podczas czyngis-chana* (ale również jakiegokolwiek innego przyjęcia), ale sposób jego picia. Japończycy piją go zwykle progresywnie-procentowo: najpierw piwo, potem wino, etc. Jeśli starcza, w następującej kolejności: środków, chęci, sił i przytomności, to następuje proces odwrotny, finiszowany radosnym może jeszcze po piwku? Co dzieje się drugiego dnia po zmieszaniu tylu rodzajów trunków, można sobie tylko wyobrazić. Trzeba uczciwie dodać, że odmowa picia jest przyjmowana ze zrozumieniem, choć nie jest to najlepszy sposób na zadzierzgnięcie więzów przyjaźni. Bo pije się w Japonii właściwie nie dla samego smaku alkoholu (choć smak ceni się ogromnie), ale żeby napić się wspólnie, z naciskiem na warunek — czym więcej pijących, tym lepiej. Picie do przysłowiowego lusterka jest takim nietaktem, że szkoda gadać.”

* czyngis-chan – potrawa z grillowanej baraniny, z dodatkiem warzyw, maczana w odpowiednio do niej przygotowanym sosie tare.

______

za: Piotr Milewski, Piotr Węgrzynowicz, „Czyngis-chan, czyli jak to z grillem było”, w: Hokkaido – Japonia bez gejsz i samurajów, (red.) P. Węgrzynowicz, Mantis, Olsztyn 2006, str. 105

5 thoughts on “Japonia: kultura picia

  1. @Luiza: Mnie szczególnie zachwyciło w nim określenie pić progresywnie-procentowo;D

    @Navrant: Nieprawdaż?;)

    @Aria: Mniemam, iż jest to nawiązanie do owego czyngis-chana;) Tak, w takim zestawieniu też wolałabym jednak sushi.

    Lubię

  2. Niewiele wiem, o piciu w Japonii, gdyż znani mi Japończycy piją niewiele lub wcale. Tak czy inaczej picie wspólne ma w sobie coś takiego, że albo wspólnie, albo wcale. My zalewamy robaka często sami do lustra, zaś jeden z trunkowych powiedział mi kiedyś: wiesz, jak tak na trzeźwo posłuchałem kiedyś moich pijących kolegów… to pomyślałem sobie raz, że wiesz… kurna, że na trzeźwo to ja ich wcale nie rozumiem i jak ja w ich towarzystwie mogłem się kiedyś tak świetnie bawić? Sam nie wiem. Może o to chodzi, żeby nikt nie pozostał poza grupą? M? Ale nie jestem pewna. Macham.

    Lubię

Skomentuj

