maneki-neko

***

„Żyła w Yoshiwarze urodziwa kurtyzana imieniem Usugumo. Pewnego dnia jej ulubiony kot okazywał niezwykłą nerwowość i podniecenie. Nie chciał się też z nią rozstać ani na chwilę i ciągnął ją za kimono. Rozzłościło to wreszcie jednego z gości. Najpierw próbował kota wypędzić, a kiedy mu się to nie udało, porwał miecz i obciął mu głowę. Odrąbana głowa poleciała pod sufit i zagryzła zaczajonego tam węża; w ten sposób wyjaśnił się powód podniecenia kota.

Usugumo wyprawiła zwierzęciu wspaniały pogrzeb i ufundowała grobowiec, ale nie zmniejszyło to jej rozpaczy po stracie ulubieńca. Wiedząc, że jest niepocieszona, jeden z adoratorów kazał wykonać podobiznę zabitego kota z lewą łapą podniesioną do ucha. Usugumo bawiła się często nową zabawką i figurka sprawiła, że wielu gości przychodziło odwiedzać właścicielkę. W ten sposób podobizna kota z podniesioną lewą łapą została spopularyzowana jako symbol przyciągania gości.”

______

za: Jolanta Tubielewicz, Mitologia Japonii, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1986, str. 251-252

10 thoughts on “maneki-neko

  1. Jak kiedyś będę miała własne mieszkanie z korytarzem, to na półce postawę sobie właśnie maneki-neko. Moja druga połówka odniosła się do pomysłu dość sceptycznie, ale w tej kwestii nie ustąpię, pragnę mieć takiego i już! A te przesłodkie kotki ze zdjęcia należą do Ciebie? :)

    Lubię

  2. W maju byłam na sushi i stały tam właśnie maneki-neko. Byłam bardzo ciekawa, jak się te kociaki nazywają, jednak ani kelnerki, ani nikt inny z pracowników nie potrafił mi odpowiedzieć. Google – jak się później przekonałam – również. Więc bardzo dziękuję, że rozwiązałaś mój życiowy problem! :D.

    Lubię

  3. @Alina: Maneki-neko, czyli dosłownie kot zapraszający, to dość często spotykana postać z japońskiej mitologii; aż dziw mnie bierze, iż nikt z obsługi nie umiał odpowiedzieć ci na pytanie. Mnie by taki personel zirytował, w tej kwestii strasznie drobiazgowa jestem.

    Cieszy mnie, iż mogłam pomóc:) Dodam jeszcze, iż kociak ten nie tylko uznawany jest za amulet sprowadzający gości, ale i lubiany jest przez kupców, gdyż ponoć przyciąga klientów;) Dużo jest opowieści o maneki-neko, polecam się rozejrzeć, poszperać. Pozdrawiam!^^

    Lubię

Skomentuj

