„Kot filozoficzny” – Kuen Shan Kwong

Wchodzą i wychodzą, kiedy chcą. Gdy wyjdą, nie wiem, dokąd i po co. Nie zdają relacji, nie dzielą się ze mną swoimi sekretami, ale nauczyłam się im ufać. Nie słuchają mnie, ale także nie są nieposłuszne. Zawsze wracają do domu, zawsze są w pobliżu. (…) należą same do siebie i mają własne kanony praw. (…) W jednej chwili siedzą tutaj, bez ruchu, pogrążone w medytacji, ze wzrokiem utkwionym w dal, albo po prostu drzemią jak na obrazku, niczym symbol spokoju i elegancji, a za moment w pełnej gotowości wąchają, nasłuchują, skradają się, skaczą i polują. Cokolwiek jednak robią, mają swój styl.

(Wprowadzenie, str. VII-VIII)

Autorka nie zawsze lubiła koty, bała się ich. Obecnie, jak pisze we wprowadzeniu, potrafi spędzać całe godziny na obserwowaniu ich, poznawaniu i szkicowaniu. Z wykształcenia jest anglistką i sinologiem, swoje powołanie odnalazła jednak w tradycyjnym malarstwie chińskim. Czerpiąc z niego, wypracowała własny styl. Pierwszą jej publikacją był „Kot i tao”, zbiór czterdziestu rysunków, z czego każdy został opatrzony wypowiedziami klasycznych chińskich myślicieli. „Kot filozoficzny” jest jakoby kontynuacją tamtej pracy.

Książka pani Kwong zachwyca. Zachwyca zarówno jako album – zawiera bowiem czterdzieści dopracowanych w szczegółach i odzwierciedlających kocią naturę rysunków, jak i jako mały zbiór mądrych tekstów – starych chińskich przysłów, anegdot, wierszy z dynastii T’ang, wyjątków z nauk Zen. Teksty te nadal służyć mogą za drogowskaz wszystkim tym, którzy szukają swojej drogi, niezależnie od miejsca zamieszkania czy wyznawanej religii. Z tego też względu książeczkę polecam nie tylko miłośnikom kotów, ale i tym poszukującym (lub też po prostu lubiącym teksty Konfucjusza, Chuang Tsu czy nauk buddyjskich).

Jeśli ktoś miałby ochotę przyjrzeć się rysunkom Kuen Shan Kwong, polecam zajrzeć tutaj, na jej stronę internetową, gdzie znajdują się ich miniaturki, poczytać tam też można na temat chińskiego malarstwa. Zachęcam!:)

______

„Kot filozoficzny”
oryg. The Philosopher Cat (2004)
autor: Kuen Shan Kwong
przeł.: Eleonora Karpuk
wyd.: Galaktyka, Łódź 2008

9 thoughts on “„Kot filozoficzny” – Kuen Shan Kwong

  1. Mało czytałam twórczości chińskich pisarzy, a bardzo ciekawi mnie ta literatura. Po „Kota filozoficznego” na pewno sięgnę, a zachęciło mnie w dużym stopniu to, że autorka podobnie jak ja kiedyś bała się kotów. Może się to wydawać dziwne , bo przecież to takie miłe stworzenia ;)

    Pozdrawiam :)

    Lubię

  2. @Luiza: Ależ nie ma za co!;)

    @Matylda: W takim razie się cieszę:)

    @Sara: Książkę pani Kwong polecam jak najbardziej, ale raz jeszcze uprzedzę, nie jest to powieść, a zbiór pięknych chińskich wierszy i mądrości, będących uzupełnieniem treści głównej, czyli rysunków przedstawiających koty i ich naturę. Pozdrawiam również!:)

    Lubię

  3. ładne obserwacje i opisy, tak, zachęciłaś:)
    ja akurat czytam książkę rosziego Kwonga, musi to być jakieś bardzo popularne chińskie nazwisko?

    Lubię

  4. Litero, miałam kota i rozumiem te ambiwalentne uczucia. Początkowo zawsze twierdziłam, że jeśli mieć czworonoga, to jedynie psa. Do kotów miałam stosunek raczej zachowawczy. Aż dostałam kota od znajomej. I miałam go kilka lat. Nawet jakiś wiersz temu kotu napisałam [Mój kot i medytacja o życiu – taki tytuł bodajże ;-)]. Jeśli będę miała okazję, na pewno sięgnę po tę książkę: i do czytania, i do oglądania. :)

    Lubię

  5. @Signe: Pewnie tak, chińskie nazwiska nie są jakoś szalenie zróżnicowane;)

    @Jolanta: Ja natomiast zawsze kochałam koty i znosiłam je nagminnie do domu, aż mama, która kotów nie lubiła, w końcu wyraziła zgodę na trzymanie sierściucha w domu;) Sierściuch ów siedzi w moim rodzinnym domu do dziś, czyli lat już 17, czasami się tylko na mnie obrażając, że nie zabrałam go ze sobą. Rzecz oczywista, u siebie też mam kota, jak ma dość mojego pisania, spaceruje bezczelnie po klawiaturze;) Pozdrawiam!

    Lubię

Skomentuj

