„Spotkanie z Polską” – Chihiro Ishida

spotkanie_z_plZderzenie z kulturą tak odmienną od naszej zostawiło we mnie poczucie pokory wobec odmienności, która mnie przerasta, której nie zdołam nigdy do końca zrozumieć ani tym bardziej ocenić. (…) Moja japońska rozmówczyni odbywa podróż w odwrotnym kierunku. Odkrywa Polskę poprzez swoją japońskość. Jej pytania wydają mi się ciekawsze niż moje odpowiedzi, bo właśnie w tych pytaniach odnajduję odmienność myślenia, inną wrażliwość i inną estetykę.

/Krzysztof Zanussi/

Japonka, z wykształcenia polonistka, zafascynowana kulturą i historią Polski. Obecnie mieszka w Nowym Jorku. Sama o sobie pisze: „Polska nie jest moją ojczyzną. Zawsze trudno mi się przyzwyczaić do jej kultury. Japonia daje mi znacznie większe poczucie komfortu. Ale teraz, kiedy jestem w Stanach, ciągle myślę o Polsce i zastanawiam się, dlaczego.” I zaraz rzuca pytanie, nie dając na nie właściwie żadnej konkretnej odpowiedzi: „Czy zasadnicze różnice i odległość między tymi dwoma krajami to jedyne powody mojej obsesji na punkcie Polski?

Dziwne pytanie. Dla mnie, Polki. I zaraz uogólnię, za co szczerze przepraszam. Dla nas, Polaków. Dziwne pytanie z tego względu, że wyrastając w kulturze Polski, nie przychodzi nam łatwo do głowy, iż ktoś mógłby się tym krajem fascynować. Fascynuje przecież to, co odległe. Fascynować może Francja ze swoim Paryżem i wieżą Eiffla. Fascynować może Wielka Brytania, cała Skandynawia, fascynuje mentalność czeska, fascynują Indie, Meksyk, Daleki Wschód. Ale Polska? My Polacy jesteśmy strasznie na nie, toniemy w pesymizmie, więc jakże moglibyśmy pomyśleć, że taka Polska może być obiektem czyichś zainteresowań, małych obsesji, dociekań? Bo właściwie, co to jest ta Polska? Czym jest polskość? Co to znaczy typowo polskie, kultura polska, polskie tradycje?

Do odpowiedzenia sobie na te kilka pytań skłania właśnie lektura „Spotkania z Polską”. Sześć rozmów. Z aktorką (Krystyna Janda), politykiem (Adam Michnik), sportowcem (Adam Małysz), projektantką kostiumów filmowych (Wiesława Starska), projektantem mody (Arkadius), reżyserem (Krzysztof Zanussi). I rozmowa siódma, zupełnie na końcu, z samą autorką. Rozmowy nie są długie. Długo się je później analizuje. Dlatego książeczka, mimo swych zaledwie 112 stron, nie jest lekturą na jeden wieczór czy jedno popołudnie.

______

„Spotkanie z Polską”
autor: Chihiro Ishida
tłum.: Agnieszka Żmuta, Bożena Brzozowska
wyd.: Trio, Warszawa 2006
język oryginału: polski
tłumaczono z angielskiego

2 thoughts on “„Spotkanie z Polską” – Chihiro Ishida

Skomentuj

