Dni Kultury Japonii, Łódź 2008 (OJiKJ)

Już po fakcie i relacjonowane ze zwłoką, ale. W dniach 2-6 XII 2008 w Łodzi miejsce miały Dni Kultury Japonii pt. Tradycyjne i współczesne oblicze Japonii, zrealizowane między innymi przez Ośrodek Języka i Kultury Japonii im. prof. Ryochu UMEDA. Nie mogąc być na wszystkim, z racji odległości, wybrałam to, co mnie najbardziej interesowało i, szczerze pisząc, wcale się nie zawiodłam. Może ze względu na panującą tam atmosferę – zarówno wśród uczestników, jak i prowadzących, którzy, jak się zdawało, sami tym krajem byli zauroczeni. Może ze względu na przekazywane treści. A może jedno i drugie dało ten wyjątkowo pozytywny efekt, nie wnikam. Grunt, że się dobrze bawiłam, a na części prelekcji bawiła się i moja Pchełka.^^

kokeshi_zeitz

© Bożena, Jan Zeitz, kokeshi – zbiory własne

Właśnie, prelekcje. Wybrałam cztery, czwartkowo-piątkowe.  Pierwsza, Polubić Nihongo, z samej swej nazwy niewiele mi mówiła, a gdybym wiedziała, że będzie o gramatyce, o fonetyce i jeszcze z otarciem o metodykę, to pewnie bym nie poszła. I to byłby błąd! Bo prelekcja podobała mi się nad wyraz; refleksja – gdyby tak mówiono o gramatyce na studiach, pewnie chętnie chodziłabym na wykłady. Kolejna prelekcja była na temat malarstwa tuszem, suibokuga. Zarys historyczny przedstawił pan Yoshida, opowieściami o praktyce zajęły się jego żona z córką. Ach, piękna rzecz! Takie malarstwo. Bo choć lubię kolory, to monochromatyczność i prostota pociągają mnie dużo bardziej. Dnia kolejnego prelekcja państwa Zeitz na temat laleczek kokeshi [momentami autorzy schodzili za bardzo z tematu, ale w ostateczności można im to wybaczyć] plus prezentacja ich bogatego zbioru kokeshi oraz Daleko od domu, relacja pani Domańskiej z podróży do Japonii. Poza prelekcjami naoglądałam się (i nawzdychałam do) wystawy laleczek kokeshi oraz kakemono – wiszących obrazów malowanych tuszem.

Wszystkie prelekcje i wyżej wspomniane wystawy odbyły się w Muzeum Archeologicznym i Etnograficznym. I jedyne, czego trochę żałuję, to że nie udało mi się użyć tychże Dni więcej.^^

3 thoughts on “Dni Kultury Japonii, Łódź 2008 (OJiKJ)

Skomentuj

